Inginerul Rudolf Diesel, bine cunoscut ca inventator al motorului cu combustie interna, care-i poarta numele, a fost si un respectat inginer in domeniul termal si un teoretician pe probleme sociale. Conceperea motorului Diesel a incoltit in mintea lui din dorinta de a permite meseriasilor si artizanilor sa intre in competitie cu marea industrie.
Pregatirea profesionala
S-a nascut la Paris, in ziua de 18 martie 1858, intr-o familie de bavarezi. A manifestat de timpuriu interes pentru mecanica, in buna parte datorita frecventelor vizite la "Conservatorul de arte si meserii". La inceputul razboiului franco-prusac (1870), familia Diesel, ca majoritatea germanilor, a parasit Parisul, si s-a stabilit in Anglia. La scurta vreme dupa ce au ajuns aici, Rudolf a plecat la Augsburg (Germania), la un unchi, unde a avut parte de o temeinica instruire stiintifica. Din 1875 a urmat cursurile Polytechnikum (Technische Hochschule, de mai tarziu) unde a obtinut cele mai bune calificative la absolvire. A studiat, cu von Linde, termodinamica - ceea ce i-a oferit oportunitatea de a proiecta un motor cu un ciclu termodinamic, aproape ideal, al celui descris de Sadi Carnot in 1824.
De la un asemenea motor se astepta sa faca o mare economie de combustibil. Dar aceasta speranta s-a lasat mult timp asteptata. Dupa absolvire a lucrat cu succes ca masinist si proiectant la Winterthur, Austria. Dupa aceea s-a intors la Paris (1880) sa ajute la construirea unei fabrici de refrigerare din Linde, al carei manager a devenit mai tarziu. Intre 1881 si 1890 cercetarile sale in domeniul eficientei combustibilului erau gata sa-i fie fatale. El a construit un "motor cu aburi" folosind vapori de amoniac. In timpul experientei, acesta a explodat, soldandu-se cu mai multe luni de spitalizare si afectarea sanatatii lui Diesel, mai tarziu, in urma acestui accident avand proble