Protecţia Consumatorului consideră abuzivă practicarea comisionului de rezervă minimă obligatorie. Băncile pun comisioanele mărite peste noapte în cârca BNR. Plângerile clienţilor scot la iveală însă, deciziile abuzive ale instituţiilor de credit. „Având în vedere faptul că Banca Naţională nu a scăzut şi nici nu a renunţat la rezerva minimă obligatorie, vă informăm că va trebui să plătiţi o rată mai mare ”, aceasta este descifrarea unuia dintre mesajele pe care băncile le trimit, mai nou, clienţilor atunci când le anunţă creşteri ale ratelor.
În această situaţie se află şi Marian F. din Bucureşti, care a fost informat că are de plătit o rată mai mare cu aproximativ 60 de euro/lună pentru creditul ipotecar contractat la Volksbank.
Banca l-a informat că această creştere este determinată de prelungirea perioadei de aplicare a comisionului de rezervă minimă obligatorie, din cauză că BNR nu a adoptat nicio decizie privind reducerea sau eliminarea rezervelor pentru creditele în valută.
Ulterior, clientul a primit o altă scrisoare, în care reprezentanţii Volksbank reveneau asupra explicaţiei şi precizau faptul că prelungirea perioadei de aplicare a comisionului este determinată de creşterea costurilor de refinanţare, şi nu de politica BNR.
ANPC a dat verdictul
Consternat de toate aceste explicaţii, clientul a depus o plângere la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Contactaţi de ziarul „Adevărul“, reprezentanţii instituţiei au analizat cazul şi ne-au declarat că au primit mai multe plângeri referitoare la acest caz.
„Într-adevăr, BNR nu a luat decizia de a elimina sau reduce rezerva minimă obligatorie, deci, teoretic, banca ar putea prelungi perceperea acestui comision. Totuşi, din punctul nostru de vedere acest comision este abuziv.
Am încheiat deja