Companiile olandeze, austriece, germane, franceze, britanice, italiene ocupa primele locuri in clasamentele intocmite de specialisti ca pondere a strainilor in companiile de pe piata locala. "In Romania se afla peste 10.000 de expatriati, din care peste 30% ocupa pozitii de top in companiile de pe piata", spune Elena Antoneac, business development manager in cadrul biroului local al The Partners in Relocation Group (Pirgroup), companie care ofera servicii de relocare, avand operatiuni in tari ca Bulgaria, Polonia, Lituania, Ucraina sau Romania.
Top managementul din banking, tutun, industria berii, a lactatelor sau cea de Business Process Outsourcing (BPO) sunt dominate de expati. BPO-ul se refera la externalizarea acelor procese care nu au functie de baza in companii. Managerii straini, in special cei veniti din culturi de lucru puternic standardizate, cum sunt cele occidentale, pot experimenta un oarecare soc cultural odata cu intrarea intr-o companie de pe piata locala.
Spre exemplu, ceea ce pentru germani, scandinavi sau anglofoni se rezolva prin planificare continua si timp mai indelungat pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, pentru latini, care sunt mult mai orientati multi-tasking, lucrurile sunt diferite. In cazul acestora, proiectele, desi facute mai repede, nu sunt neaparat si de calitate. In mod normal, un nou angajat se acomodeaza cu organizatia dupa trecerea a 12 luni.
"Abia atunci se poate spune ca a avut loc o integrare 100%, iar candidatul cunoaste foarte bine organizatia. In cazul managerului strain, trebuie avuta in vedere experienta internationala, anii de munca, cultura din care provine. De exemplu, daca un francez vine din Rusia in Romania pe un nou 'assignement', lucrurile sunt foarte simple, iar adaptarea este foarte rapida. Trecerea de la o piata dura la una mai putin dura este natural mai simpla si invers", spune Antone