Bienala de Artă Contemporană Periferic 8 de la Iaşi, desfăşurată între 3 şi 18 octombrie şi organizată de Asociaţia Vector, a avut-o drept curator pe Dora Hegyi din Ungaria, iar drept concept – Arta ca dar. Unul dintre proiectele incluse a fost cel al artistei Dora García, care a interacţionat cu publicul ieşean în două moduri: o dată prin lucrarea sa Common Ideologies, prezentă în timpul Bienalei la Muzeul Literaturii Române, Casa Pogor din Iaşi, şi prin conferinţa de pe 4 octombrie, cînd a iniţiat un dialog cu nouă intelectuali din Iaşi (Şerban Axinte, George Bondor, Diana Cusic, Alexandru Grădinaru, Florin Lăzărescu, Nicoleta Leon, Dan Lungu, Doris Mironescu, Antonio Patraş). Tema discuţiei a fost aparent simplă: preferinţe de lectură, autori de suflet, cărţi de referinţă. Miza era una mai profundă, surprinsă de titlul discuţiei – acelaşi cu al lucrării Dorei García, Common Ideologies, pe care am preferat s-o traduc în acest context ca Ideologii împărtăşite şi nu Ideologii comune, pentru a evita orice deturnare de sens către banal. Lucrarea Dorei García constă în aproximativ 500 de cărţi aşezate pe o masă de doi metri lungime. Nu toate cărţile sînt la vedere, multe sînt estompate, ascunse privirii, dar acest lucru este neproblematic, întrucît vizitatorul nu se poate abţine să nu intervină. Bariera operă/artă/public este anihilată fără o notificare în prealabil. Publicul „simte“ o anumită apropiere şi îşi manifestă inconştient dorinţa de a interveni. Evident, această dorinţă are o doză de premeditare, de vreme ce tocmai pe această componentă a intervenţionismului se bazează Dora García. De la prima privire, lucrarea artistei invită la interacţiune, la cooperare, la dialog. Cele 500 de cărţi, numai literatură străină, printre care se strecoară timid Cioran, au un efect electrizant. Numai pasiv nu poţi rămîne în faţa acestui teanc. Dorinţa e clară: de a răsf