Peste 40.000 de angajati romani din industria auto, un sector care genereaza peste 10% din PIB si in care lucreaza mai mult de 200.000 de oameni, sunt deja afectati de caderea acestei piete la nivel mondial.
Lumea auto a intrat in sevraj la nivel international, iar marii producatori de automobile sau de componente auto recurg acum la infuzii de capital din partea guvernelor. Zeci de mii de locuri de munca sunt restructurate in Statele Unite si in vestul Europei.
Se intampla si in Romania, dar la o scara mai mica. Efectul este insa la fel de puternic, raportat in principal la cei 40.000 de oameni care intra mai devreme in concediu in acest an.
Marii producatori, Draxlmaier, Michelin, Continental, Takata Petri sau Leoni Wiring, companii care au impreuna un efectiv de 25.000 de angajati si care au raportat anul trecut afaceri de peste 1,2 miliarde de euro, au anuntat masuri de ajustare a nivelului de productiei. Miile de angajati din fabricile acestor producatori primesc acum concedii prelungite la final de an, in perioada sarbatorilor, iar in functie de angajator intreaga remuneratie sau doar o parte din ea.
Tonul masurilor de criza a fost dat pe plan local de catre producatoul national de automobile Dacia, care a oprit productia mai mult de 40 de zile lucratoare, iar ceilalti actori din amonte, producatorii de componente au urmat, deoarece sunt dependenti de comenzile de la Mioveni sau de comenzile unui alt producator european de automobile.
Inchiderea uzinelor si somajul tehnic sau concediul prelungit pentru angajati sunt programate pana la jumatatea lunii ianuarie, urmand apoi, in functie de evolutia pietei auto, sa fie ajustate bugetele pentru anul viitor.
"Sper ca somajul sa dureze putin, dupa cum a fost anuntat de toate companiile si nu cred ca vor mai fi afectati si alti oameni, decat ce s-a anuntat pana acum. Din neferi