Banii mulţi obţinuţi peste noapte se “asortează” doar cu produse de lux cumpărate fără discernământ şi afişate ostentativ. Obiceiurile de consum prost înţelese şi aspiraţia la un statut social superior îi transformă pe mulţi români în snobi. Snobism (s.n.) - atitudine, conduită de snob; admiraţie nefirească şi fără discernământ pentru tot ceea ce este la modă. (Dicţionarul Explicativ al Limbii Române).
Vă vin în minte personaje care se comportă astfel? Sunt peste tot. Vedem zilnic oameni care încearcă să epateze. În malluri e plin de domnişoare care îşi etalează câteva hăinuţe pe care sunt inscripţionate cu litere cât casa numele unor firme celebre.
Cunoscătorii văd de la o poştă că sunt doar nişte kitschuri turceşti sau chinezeşti. Băieţii nu fac nici ei excepţie. Cu cât numele firmei e scris cu litere mai mari, cu atât domnişoarele sunt mai atrase de ei.
Cei îmbogăţiţi peste noapte epatează sârguincios. Au fondurile necesare pentru a-şi cumpăra produse originale. Nu falsuri. Telefoane scumpe pe care le aşază pe masă, uneori şi câte două – trei, la care vorbesc tare, să se facă remarcaţi. Ceasuri de firmă. Maşini de lux.
Nu de alta, dar dacă se întâmplă ca telefoanele sau ceasul să treacă neobservate, cu maşina lucrurile stau altfel. E destul de greu să nu o remarci. Mai ales dacă are o culoare mai stridentă sau dacă este de teren. Dimensiunea contează.
Goana după admiraţie
De asemenea, unii vor cu tot dinadinsul să se vadă care este marca hainelor pe care le poartă, astfel că dacă eticheta nu este la vedere, o scot ei la înaintare. Din greşeală, desigur, spun aceştia.
Şi mai trist este că unii îşi cheltuiesc şi ultimul bănuţ, preferând să nu mai aibă cu ce să-şi cumpere de mâncare până la salariu, doar de dragul de a-şi cumpăra produse de marcă sau accesorii la modă