Managerul Vinexpert a mizat exclusiv pe segmentul vinurilor de bună calitate. Vinurile româneşti ar trebui protejate în primul rând chiar de... vinurile româneşti! Adică de cele mediocre care deteriorează acest brand naţional, spune directorul Vinexpert. Este dificil să vinzi vin în România?
Este dificil în general. Iar în România este... sport extrem. Da, este foarte greu. Nu este de mirare că toţi care au încercat să “cloneze” conceptul nostru de vânzare au falimentat.
Şi, crede-mă, au fost oameni care aveau şi bani şi ceva cunoştinţe despre vin. Numai cei care au ceva de spus înţeleg schimbările şi empatizează cu iubitorii/consumatorii de vin, au şanse să supravieţuiască.
Am avut doi ani foarte buni pentru viticultura românească, 2007 şi 2008. Se simte aceasta pe piaţă?
Calitatea e prima condiţie, apoi urmează un preţ echilibrat şi după aceea locul de provenienţă. 2007 şi 2008 au fost, într-adevăr, ani interesanţi, dar niciodată vremea nu a fost singurul dat care garantează calitatea unui vin.
Pe de altă parte, 2008, an foarte cald în anumite zone, a făcut ca strugurii să aibă acumulări mari de zahăr (asta înseamnă şi mult alcool) dar să fie sărace în arome.
E drept că pentru vinurile roşii mari trebuie să mai aşteptăm până le vedem pe piaţă. Pentru 2009 avem promisiuni deosebite de la Davino, Carl Reh, Domeniul Săhăteni, Domeniile Sâmbureşti, Elite Miniş, de vinuri superpremium.
În rest, cantităţile mai mari sau mai mici de vin mediu se absorb în piaţă încă pe tiparele de consum verificate. Cu toate acestea, exact această zonă a “volumelor” va fi atacată şi de către vinurile de import. Noi însă nu operăm pe acest palier.
Vinurile româneşti ar trebui să fie protejate în vreun fel în faţa celor de import?
Vinurile româneşti ar trebui