Modificările aduse de ANPC reglementărilor privind creditarea populaţiei sunt în continuare criticate de bancheri, care avertizează că unele prevederi vor afecta negativ clienţii. Aceştia ar putea fi obligaţi să achite întreaga sumă anticipat, în cazul în care comisioanele se modifică pe parcurs.
Printre modificările aduse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor se numără obligaţia băncilor de a oferi mai multă transparenţă pentru costurile pe care un client le suportă atunci când contractează un împrumut.
Noile prevederi fac referire nu numai la comisioanele creditului dar, spre exemplu, şi la comisioanele aferente contului curent pe care clientul trebuie să îl deschidă atunci când obţine un împrumut. Acestea pot fi modificate numai în cazul în care clientul semnează un act adiţional, ca urmare a unei notificări din partea băncii.
În cazul în care clientul nu va semna acest act sau nici nu va răspunde notificării, banca nu va putea aplica procedura acceptării tacite.
"Dacă clientul nu acceptă noile prevederi şi nu semnează actul adiţional, băncile au o singură soluţie viabilă: să invoce clauza de lichidare anticipată a creditului şi să oblige clientul să ramburseze toată suma odată”, a precizat un bancher pentru Conso.ro.
El a precizat că sunt situaţii când costurile iniţiale nu pot fi menţinute, deoarece acest lucru poate însemna la un moment dat pierderi importante pentru bancă.
"Banca nu poate să menţină un comision de administrare de cont curent de 1 leu /lună timp de 30 ani, luând în calcul majorarea costurilor de funcţionare a sistemului”, a adăugat reprezentantul băncii.Transparenţa poate aduce birocraţieO altă prevedere importantă adusă în premieră pe piaţă de ANPC este oferirea solicitantului de credit, pe hârtie sau alt suport durabil, a unui draft de contract.
Acesta nu este însă prevăzut ca un drept pe