Suntem în plină criză şi, cu toate astea, puterea de cumpărături curente a românilor nu a scăzut, ba dimpotrivă.
Nu ne mai cumpărăm casă pentru că băncile acordă credite mai greu şi pe bani mai mulţi şi nu ne mai luăm nici maşină pentru că trebuie să plătim o taxă de poluare triplă, însă din răzbunare ne refugiem în mall-uri şi cheltuim o mică avere pe cumpărăturile curente. O fi şi din cauză că se apropie Crăciunul. Ar fi o explicaţie, însă de mai bine de o lună, cam de pe la jumătatea lunii noiembrie, nu mai aveai loc în supermarket-uri. Se pare că plimbările la mall au devenit unica distracţie a românilor. Am cam uitat să mergem la cinematografe, nu ne-am mai dus demult la teatru sau la vreun concert, însă mergem frecvent la mall. Pentru cei care au copii este şi mai grav. O parte din educaţie se face, vrei - nu vrei, la mall, dacă îţi iei odrasla după tine şi nu e normal. Îţi înveţi copilul cu metehnele consumismului contemporan. Nu e bine, dar unii nu au pur şi simplu de ales. Motivează că nu mai au timp pentru alt gen de distracţie.
Aşa cum spuneam, încă de luna trecută a început nebunia Crăciunului. Încă de atunci nu te mai puteai apropia de rafturile cu dulciuri festive, care erau luate cu asalt şi se goleau de la o zi la alta. Unii şi-au făcut proviziile de sărbători de luna trecută. După acest comportament de consum ar părea că au şi consumat sărbătoarea Crăciunului. Ţinând cont de aglomeraţia din supermarket-uri, n-ai zice că românilor le-a scăzut prea mult puterea de cumpărare. Au făcut cumpărăturile în noiembrie şi le mai fac de câteva ori până de sărbători.
Dincolo de faptul că ne-am obişnuit să petrecem o mare parte din timpul liber în mall, apropierea sărbătorilor de iarnă nu mai este ce a fost odată. Emoţia întâmpinării Naşterii Domnului parcă s-a diminuat la omul modern, care se gândeşte mai mult la masa de Crăciun, decât la