ANALIZĂ. Potrivit Goldman Sachs, colapsul economic va bruia ecranele TV. Sursa: AP Photo
Impactul crizei financiare asupra pieţei media europene în următorii doi ani este obiectul de studiu elaborat de reputata instituţie financiară Goldman Sachs, intrat în posesia EVZ.
Găsirea surselor de finanţare va fi principala preocupare a patronilor de presă în întreaga lume şi, în opinia experţilor americani, actorii massmedia ale căror venituri vor avea cel mai mult de suferit de pe urma crizei financiare vor fi televiziunile, urmate de operatorii din publicitatea stradală, de ziare şi de publicaţiile de tip „pagini aurii“.
Acestora două din urmă, însă, le este atribuită o mai mare marjă de manevră în privinţa reducerii costurilor, în timp ce televiziunile Pay-TV sunt considerate mai rezistente la şocul financiar.
Scăderi ale veniturilor de 30 la sută în Europa de Vest
Pentru companiile TV din Europa de Vest, analiştii Goldman Sachs prognozează o scădere a veniturilor cu 30% în următorii doi ani, cel mai sever declin al câştigurilor urmând să-l înregistreze grupul spaniol Antena 3, respectiv 50%.
GS estimează că veniturile ziarelor vor scădea, în medie, cu 20%, cea mai spectaculoasă prăbuşire a cifrei de afaceri urmând să fie contabilizată de trustul britanic Johnston Press (70%), companie care editează 318 ziare în Marea Britanie şi Irlanda, şi care are peste 8.000 de angajaţi. În cazul presei scrise, criza finanţării va fi resimţită cu atât mai mult cu cât se va adăuga celei structurale, deja existente, privind scăderea numărului de cititori pentru ediţiile print.
Bucurându-se de o relativă imunitate la recesiune, publisherii profesionişti vor înregistra, în opinia GS, o creştere a veniturilor cu un procent format doar dintr-o cifră. În aceeaşi situaţie sunt citaţi şi coloşii europen