Cresterea pretului la barilul de petrol pana la valoarea maxima de 147,27 de dolari si criza economica mondiala au facut din 2008 unul dintre cei mai dificili ani din istoria recenta atat pe plan international, cat si in Romania.
1. Pret record pentru barilul de petrol, combustibilul - cel mai mare cost pentru operatorii aerieni.
Cea mai mare lovitura primita anul acesta de transportatorii aerieni a fost cresterea pretului barilului de petrol, pe fondul ingrijorarii legate de scaderea cererii. Pragul maxim a fost de 147,27 dolari/baril si a fost inregistrat pe data de 11 iulie.
In conditiile avansului la preturile combustibililor, peste 30 de companii de transport aerian din lume s-au confruntat cu probleme grave. Unele dintre acestea au apelat la protectie impotriva falimentului, iar altele si-au redus foarte mult activitatea pentru a se mentine pe linia de plutire.
Falimentele au venit unul dupa celalalt si au cuprins toate continentele: in Europa, nume precum Alpi Eagles din Italia, Coast Air din Norvegia, City Star Airlines din Scotia sau danezii de la Sterling Airways, in Asia Far Eastern Air Transport, o firma importanta de transport aerian cu sediul in Taipei nu au putut tine pasul cu pretul ridicat al petrolului, iar in Africa companii precum Cameroon Airlines sau Air Mauritanie au renuntat complet la operatiuni.
Nu numai companiile mici si cele low-cost au fost afectate de aceasta situatie, ci si cei mai mari operatori europeni. “Costul combustibililor pentru primul semestru a fost de 1,5 mld. lire sterline, cu 52% mai mare decat anul trecut”, declara, pentru Wall-Street, Emil Delibashev, country manager al British Airways, una dintre cele mai mari companii de linie din lume.
El a mai spus ca anul 2008 este primul in care costurile cu combustibilul depasesc costurile cu forta de munca.
„Anul acesta, 35% din c