» Comisia a adoptat doua propuneri legislative stabilind o serie de drepturi pentru pasagerii care utilizeaza serviciile de autobuz si pe cele maritime atat pe rutele interne, cat si internationale. Drepturile includ reguli minime de informare a tuturor pasagerilor inainte de si in timpul calatoriei, asistenta si despagubiri in cazul intreruperii calatoriilor, masuri in cazul intarzierilor si asistenta speciala pentru persoanele cu mobilitate redusa.
"UE nu poate permite ca drepturile pasagerilor sa fie diferentiate in functie de modul de transport utilizat de acestia. Cu aceste doua noi regulamente vom acoperi toate modurile de transport. Pasagerii pot alege modul de transport preferat stiind ca drepturile lor sunt respectate in mod egal, indiferent de mijlocul utilizat", a declarat Antonio Tajani, vice-presedinte al Comisiei Europene responsabil cu transporturile. Pentru solutionarea diferendelor, propunerile prevad organisme nationale independente, ca si in cazul sectoarelor aerian si feroviar. Propunerea prevede ca, in cazul intreruperii sau anularii calatoriei, companiile sunt obligate sa le furnizeze pasagerilor informatii si asistenta corespunzatoare si servicii alternative rezonabile. Propunerea mai stabileste norme privind responsabilitatea companiilor pentru pasageri si bagajele lor. Pasagerii vor fi indreptatiti la despagubiri uniforme si vor beneficia de norme armonizate privind responsabilitatea.
In plus, in anumite conditii, companiile nu pot contesta daunele pana la o anumita valoare in cazul unui accident. Pasagerii care au suferit un accident au dreptul la plati in avans pentru a face fata dificultatilor economice pe care le pot intampina ei sau familiile lor, ca urmare a decesului sau vatamarii.
Deschiderea pietei nu a imbunatatit standardele de calitate si serviciile, asa cum se astepta, inclusiv in ceea ce privest