Cei mai mari advertiseri în reclamele TV şi-au redus drastic investiţiile în luna decembrie. În ultima lună, companiile Procter&Gamble, Unilever şi L’Oreal şi-au redus investiţiile în reclame TV. Pentru decembrie, L’Oreal şi Unilever şi-au anulat comenzile. Un fior rece (fiorul crizei financiare?) a cuprins în aceste zile piaţa de televiziune din România. Cei mai mari consumatori de publicitate TV - Procter&Gamble, Unilever şi L’Oreal - au decis să-şi micşoreze drastic cheltuielile publicitare.
Este o decizie dură, fără precedent şi surprinzătoare pentru televiziuni care, în această lună, se aşteptau să-şi rotunjească veniturile. Se ştie, decembrie este cea mai aglomerată lună cu reclame pe micile ecrane. Sfârşitul anului 2008 nu va mai respecta acest „obicei”.
Cele trei companii au operat „amputări” ale bugetelor de comunicare pe TV pentru a-şi micşora costurile. În contextul crizei financiare mondiale, multinaţionalele sunt foarte atente la maximizarea (şi repatrierea) profiturilor pe care le obţin în România. Bugetele de comunicare sunt primele „victime” ale acestei strategii.
L’Oreal a renunţat la TV
Pe de altă parte, această decizie, care poate fi înţeleasă ca parte a strategiilor de eficientizare a afacerilor, poate reprezenta primul semnal pe care multinaţionalele îl dau pieţei TV pentru anul 2009. Cei trei „uriaşi” transmit televiziunilor să fie foarte atente anul viitor în ceea ce priveşte politica de preţuri.
Altfel spus, multinaţionalele vor să-şi asigure un ascendent moral (dacă se poate spune aşa) în negocierile cu posturile TV, care vor avea loc pentru anul 2009, „arătându-le pisica” încă din decembrie.
Monitorizările din perioada 1 noiembrie – 9 decembrie 2008 arată foarte clar „reducerea motoarelor publicitare” pentru cei trei clienţi.
Numărul de puncte