Operatorii de hipermarketuri au fost si in acest an cei mai mari investitori din comertul alimentar, cu o valoare cumulata a investitiilor de jumatate de miliard de euro. Expansiunea ar putea fi insa incetinita in 2009 de ritmul dezvoltatorilor imobiliari.
Pe o piata a bunurilor de larg consum estimata la 23-25 de miliarde de euro, investitiile marilor retaileri alimentari in expansiunea retelelor au crescut in acest an cu 7% fata de 2007, pana la circa 640 mil. euro.
Majoritatea retelelor nu au atins tinta de expansiune anuntata la inceputul anului, unul dintre motive fiind intarzierea unor proiecte de centre comerciale sau parcuri de retail. Astfel, din cele 130 de magazine noi anuntate anterior de retaileri pentru anul acesta, aproximativ 30 au ramas pe hartie sau se vor deschide in primele luni din 2009.
Cele mai mari investitii au fost realizate in acest an de Carrefour si Real, retele de hipermarketuri care s-au extins in 2008 cu 10, respectiv 6 unitati. Acestea au devansat astfel retailerul Kaufland, care anul trecut a fost cel mai dinamic jucator din comertul alimentar, cu investitii de 112 mil. euro in 14 locatii noi. Reteaua germana detinuta de grupul Schwartz a finalizat in acest an doar 6 magazine, prin investitii cumulate de 48 de milioane de euro.
Prin investitii in extindere estimate la jumatate de miliard de euro, hipermarketurile au continuat sa-si creasca importanta pe piata in acest an, luand atat din cota de piata a magazinelor traditionale, cat si din ponderea supermarketurilor. Potrivit unui studiu GfK, in prima jumatate din 2008 cota supermarketurilor pe piata FMCG (bunuri de larg consum) din orasele cu peste 150.000 de locuitori a scazut la 15%, de la 23% cat detineau in semestrul intai din 2007. Aceasta dinamica vine in conditiile in care, in acelasi interval si in aceleasi orase, hipermarketurile au urcat de l