După ani buni în care ornamentele din brazii românilor erau simple chinezării din plastic, globuleţele create la noi au iarăşi succes. Modelele florale, culorile puternice şi ornamentele cu mărgele sunt în mare vogă anul acesta. Sătui de calitatea de multe ori îndoielnică a globuleţelor produse în China, românii au început să îşi schimbe preferinţele în materie de ornamente în favoarea celor din sticlă, spre bucuria celor patru producători care au mai rămas pe piaţă.
Directorul general al Prodglob, cel mai mare producător de globuri din sticlă de la noi, spune că a avut un an foarte bun. Globuleţele suflate în sticlă la Cluj-Napoca au ajuns într-unul dintre cele mai renumite magazine de decoraţiuni interioare din SUA şi în câteva ţări europene.
Pe piaţa românească ajung mai puţin de 20% din globurile din sticlă create de Prodglob, toate la Selgros. “Românii nu vor globuri scumpe, dar le place sticla. Pe piaţa românească am livrat produse mai ieftine, nu foarte pretenţioase”, spune Mihai Turcu. În afară, preţurile globuleţelor pleacă de la 20 de cenţi şi ajung până la 5-6 euro, pentru cele cu ornamente preţioase.
Doar în România
Cristina Sârbu, cea care deţine producătorul de globuri Cristeam din Pucioasa, a livrat anul acesta toată producţia, adică un milion de globuleţe, pe piaţa internă, la Kaufland şi la diverşi angrosişti.
“De 15 ani facem globuri de sticlă şi anul acesta vedem că românilor chiar le plac produsele noastre, şi asta cu toate că sunt mai scumpe decât cele din China”, spune Cristina Sârbu. Dacă anul acesta a fost sărac în contracte la export (au livrat doar în Serbia), planurile sunt mari pentru anul viitor. “Vreau să extind afacerea, să produc mai mult pentru export”, spune ea. Un globuleţ costă în medie 90 de bani.
Italienii sunt lideri
Firma itali