Şoferii africani aduşi astă-vară de firma care are exclusivitate la Aeroportul „Henri Coandă“ îndură un regim de prizonierat instaurat de angajator. Sursa: Anita Vizireanu
Taximetriştii africani din Bucureşti reclamă condiţiile de sclavie în care sunt obligaţi să muncească. 34 de şoferi congolezi au fost aduşi în luna august de firma Fly Taxi, patronată de omul de afaceri Fernando Enciu. Venirea lor a făcut senzaţie în presa românească, mai multe ziare consemnând insolita apariţie a taximetriştilor de culoare la volanul maşinilor parcate în faţa Aeroportului „Henri Coandă“.
Adevăratul statut pe care congolezii îl au la firma Fly Taxi a trecut însă neobservat.
EVZ a stat de vorbă cu mai mulţi şoferi africani şi a descoperit că aceştia trăiesc în condiţii inumane. Ei sunt siliţi să lucreze câte 14 ore pe zi, sunt plătiţi cu mai puţini bani decât li s-a promis la Kinshasa şi au fost încadraţi pe posturi de spălători, nu de şoferi. Contactat de EVZ, acţionarul majoritar de la Fly Taxi, Fernando Enciu, a refuzat orice discuţie pe marginea acestui subiect. „Nu mă interesează despre ce vreţi să discută m. Sunt prea ocupat. Scrieţi ce vreţi!“. Carmen Enciu, directoarea companiei Fly Taxi şi sora lui Fernando, a promis că va contacta EVZ într-o zi ulterioară. Ceea ce nu s-a întâmplat.
Le-au fost confiscate paşapoartele
Potrivit congolezilor, imediat după aterizarea la Bucureşti, în puterea nopţii, au fost puşi să semneze nişte hârtii scrise în româneş te, netraduse în franceză, spunându-li-se că de ele depinde obţinerea permisului de şedere în ţară.
O lună şi jumătate mai târziu, după ce au făcut grevă pentru a li se arăta contractele în baza cărora lucrează la Fly Taxi, şi-au dat seama că documentele semnate „pe genunchi“ erau, de fapt, contractele lor de muncă - în cu totul alţi termeni decât cei c