Concurenta din ce in ce mai stransa pe o piata telecom evaluata la peste 4,5 mld. euro a generat un razboi al preturilor intre jucatorii de pe piata serviciilor de internet.
In prezent, atat timp cat piata broadband este in crestere, inca este ieftin sa castigi un abonat, este de parere Alexandru Manaila, consultant Media & Telecom pe regiunea Europei de Est al companiei germane de consultanta in media Solon Management Consulting.
Compania, cu birouri in Budapesta, Munchen si Londra, este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de consultanta media si lucreaza cu cei mai mari operatori telecom din Europa.
"Chiar daca acum costul acestor abonati este foarte mare pentru un operator, in cursa lunga, daca stie cum sa il pastreze, compania isi va recupera investitia. Cand piata se va maturiza, va fi mult mai greu si mai scump sa convingi un abonat sa isi schimbe furnizorul de internet - acesta trebuie sa fie nemultumit de operatorul sau curent sau atras de oferta noua foarte mult pentru a accepta costurile fixe asociate cu rezilierea contractului actual si semnarea unuia nou", a adaugat Manaila.
Romania are una dintre cele mai scazute rate a penetrarii interenetului de mare viteza din Europa.
Manaila a precizat ca, la sfarsitul anului trecut, penetrarea serviciilor de internet broadband la nivelul gospodariilor romanesti a fost de aproape 26%, nu departe de piata poloneza (28%) sau ungureasca (34%), dar cu mult sub pietele vest-europene (Franta are o penetrare de peste 50%, Germania peste 60% si Olanda peste 70%).
Din punctul de vedere al infrastructurii, piata romaneasca este dominata de cablu si LAN (25%, respectiv 50% din piata, potrivit Eurostat), fata de alte piete regionale care au o penetrare crescuta a ADSL (Ungaria, Polonia, tarile baltice), mai spune Manaila.
"Acest lucru se datoreaza faptului ca, in Romania,