Topul filmelor romanesti ale anului care sta sa se incheie poate fi consultat ca fisa de temperatura pentru cinematograful romanesc post-Palme d'Or. "Supravietuitorul" e filmul romanesc cu cel mai mare succes de public. Acest lucru confirma ceea ce spunea Sergiu Nicolaescu, si anume ca doreste sa aduca public in sali. Trist, dar adevarat. "Boogie" e de-abia pe locul trei, dupa "Restul e tacere" - probabil pentru ca publicul spera ca in filmul lui Nae Caranfil va regasi umorul cu care se obisnuise.
Ce-i drept, necazul cu aceste topuri este ca se alcatuiesc in functie de numarul de bilete vandute. Nimeni nu contabilizeaza cati au iesit din sala sau cati au iubit un film, au aruncat cu popcorn in ecran ori au picotit in scaun. Dar, chiar si cu aceasta "marja de eroare", topul arata trist, la fel de trist cum a aratat si peisajul cinematografic autohton in 2008.
Rateuri penibile - "Dincolo de America", "Dragoste pierduta" si "Legiunea straina", putine filme medii (dar, e un inceput) - "Schimb valutar" si "Cocosul decapitat", un film pentru manelisti - "Poveste de cartier", un debut asteptat, dar care n-a confirmat decat pe minute - "Nunta muta", un alt film asteptat care a impartit presa in doua, nu si publicul, dupa cum se vede - "Restul e tacere" si un film foarte bun, lansat la Cannes, singurul din noul trend iesit in acest an- "Boogie".
Totusi, numarul de spectatori pe care l-a facut "Supravietuitorul" nu e asa mare- 26.772, cu mult sub recordul stabilit anul trecut de "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", de aproximativ 70.000 de spectatori, dar sa nu uitam cel mai important lucru, acela ca autorul lui "432", Cristian Mungiu, s-a ocupat personal de organizarea acelei caravane care a permis ca filmul sa fie vazut in orase unde nu mai exista sali de cinema.
Un alt lucru ce determina aceste topuri e numarul de saptamani pe care