"Mos Craciun din traditia crestina nu seamana aproape deloc cu cel pe care-l vedem astazi, pretutindeni. Mosul era tainic, unic pentru toti copiii, venea noaptea, in numele Domnului, ca sa daruiasca. Nu il vedeam pentru ca, in fond, Mosul nici nu exista ca atare, intrupat." Asa sustine etnologul si teologul Costion Nicolescu, cercetator la Muzeul Taranului Roman din Bucuresti, care a acordat un interviu "Romaniei libere" despre semnificatia sarbatorii de pe 25 decembrie. Etnologul spune ca celebrarea Craciunului a fost aruncata in derizoriu. "Uitati-va la evenimentul de acum cateva zile, cand 4.000 de Mosi Craciun au fost adunati intr-o piata din Bucuresti. E un semnal al despiritualitatii", explica Nicolescu, care nu este multumit nici de calitatea indoielnica a colindelor din ziua de astazi. Etnologul crede ca tot farmecul acestor cantece este reprezentat de versuri, care acum nici nu mai sunt ascultate. "Pe de alta parte, colindele erau foarte ritmate, doarece momentul Craciunului – nasterea lui Isus – era un prilej de bucurie. Nu erau atat de plangacioase cum le auzim astazi", mai sustine cercetatorul. Nici legatura dintre taierea porcului si Nasterea Domnului nu este chiar atat de stransa dupa cum cred multi. "La sate oamenii saraci taiau porcul cu ocazia sarbatorilor de iarna deoarece considerau carnea o mancare domneasca", mai spune Nicolescu.
» Cercetator la Muzeul Taranului Roman, Costion Nicolescu sustine ca in mitologia populara Mos Craciun era un personaj tainic, fara chip, care "vine in numele lui Dumnezeu si daruieste".
» "Avalansa" de Mosi Craciun din programele tv si promotiile comerciale nu sunt decat un semn de despiritualizare a societatii si o gaselnita de impulsionare a consumului.
» Din colinde a ramas doar linia melodica, adesea, de o calitate indoielnica, in timp ce versurile, de o mare frumusete, le sc