Bugetul va fi supus unor constrangeri deosebit de severe, daca nu dramatice, in 2009. Inainte de toate, ar trebui subliniat ca, obisnuit in anii din urma cu incasari mereu majorate, gratie cresterii economice, bune sau rele, sanatoase sau nesanatoase, obtinute, bugetul va fi complet dezorientat in conditiile incetinirii abrupte, daca nu chiar stoparii cresterii economice, care va atrage scaderi cel putin relative de incasari bugetare. Abia in asemenea conditii se vor vedea efectele concrete ale avertismentelor facute de mult timp de acei analisti (considerati "denigratori" ai marilor succese din economia "duduinda") care semnalau neprofesionalismul acelor masuri guvernamentale care nu doar ca nu aveau nici un gand sa faca iarna car si vara sanie, mai precis sa puna ceva deoparte pentru zile mai putin faste, dar, mai rau inca, stimulau consumul cand cresterea economica era realizata deja pe seama consumului. Bugetul vine acum sa infrunte zile negre fara vreo rezerva, ba, si mai si, cu deficite intinse la maximum fata de normele admise in Uniunea Europeana.
In plus, stie oricine ca, in conditii de restrangere a activitatii economice, incasarile la buget scad obiectiv, dar, dincolo de aceasta, firmele incearca sa se salveze pe seama bugetului, intarziind plata obligatiilor sau chiar folosind arieratele bugetare ca parghie sistematica pentru iesirea din constrangeri. Se mizeaza direct pe faptul ca replicile autoritatilor, si asa slabe in general in Romania, devin, in conditii de criza, si mai inconsistente contra rau-platnicilor de teama consecintelor sociale.
Pentru noul guvern, constrangerile teribile vor veni de la insesi mostenirile cele mai nefericite de la fosta guvernare. Nefericite, pentru ca, in timp ce cantaresc foarte greu economico-financiar, n-au fost generate decat politic, fara vreo legatura cu criza economica, ci, dimpotriva, in contr