Limba română este principala problemă a micuţilor reveniţi în oraşele natale
Tot mai mulţi hunedoreni plecaţi la munca în străinătate se întorc în ţară. Odată cu ei vin şi copiii care sunt nevoiţi să se readapteze.
În primul semestru, şcolile hunedorene au primit 102 elevi, iar pe intreg parcursul anului 2008 numărul acestora a fost de aproape 250. ,,Cauza întregii situaţii este reprezentată de faptul că părinţii acestor copiii nu mai au unde să lucreze. Activitatea în construcţii s-a redus substanţial în ultimul timp şi astfel, taţii nu mai merg pe şantier, iar mamele sunt şi ele nevoite să renunţe la îngrijirea copiilor sau a bătrânilor”, a declarat Nicole Bota, juristul Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara.
Reintegrare dificilă
Elevii care se întoarc acasă provin din ţări precum Spania, Italia, Germania, Austria, Irlanda, Anglia sau Franţa. Totodată, cei mai mulţi se află în clasele I, a-V-a şi a VI-a, în timp ce zece la sută au trecut deja la nivelul liceeal de învăţământ. Principala problemă cu care se confruntă elevii când ajung din nou în ţară vizează readaptarea la sistemul românesc de învăţământ, respectiv învăţarea sau chiar reînvăţarea limbii române. ,,Când am ajuns în Spania, băiatul meu avea doi ani. A învăţat acolo până în clasa a- III-a. Tocmai de aceea stăpâneşte foarte bine limba spaniolă, iar aici are ceva probleme cu literele ,,ş” şi ,,ţ”. Şcoala i-a pus la dispoziţie un logoped în acest sens. Comparativ, sistemul de învăţământ romanesc este mult mai încărcat decât cel spaniol, unde totul este mai relaxant, mai uşor pentru copii”, a declarat Viorel Moldovan, tatăl lui Laurenţiu care în prezent învaţă la Şcoala Generală Nr. 6 din municipiul Hunedoara, clasa a IV-a.
Atenţie deosebită
Pentru a putea să-şi continue şcoala în Hunedoara, asemenea elevi sunt nevoiţi să susţină anumite testări, e