Iranul are două feţe: una acoperită de chador, alta machiată puternic şi în ritm de pop, hip-hop sau tehno. Vedetele fac o concurenţă serioasă figurilor religioase. Peste 60% din populaţia Iranului este sub 35 de ani şi se vede că e ruptă de idealurile de puritate ale revoluţiei islamice. Asta e valabil mai ales pentru tinerii din oraşe. Dar amprenta regimului islamic, o combinaţie unică în lume între democraţie şi teocraţie, este în continuare copleşitoare. La tot pasul, pe marginea drumului sînt panouri mari cu imaginile liderului revoluţiei islamice, imamul Ruhollah Khomeini, actualul lider suprem, Ali Khamenei, martiri iranieni ai războiului cu Irakul. În localităţile mai mici şi mai tradiţionale, pe aproape toate vitrinele magazinelor sînt lipite postere, mai ales cu Khomeini şi Khamenei, ocazional cu preşedintele Mahmoud Ahmadinejad.
Nici o zi fără Khomeini
Nu există magazin, birou, casă de schimb ori instituţie de stat sau privată, aeroport ori gară, care să nu aibă pe pereţi fotografii cu imamul Khomeini, ayatollahul Khamenei, un verset din Coran frumos caligrafiat şi imaginea imamului Hossein, cea mai venerată figură religioasă în islamul şiit. Imamul Hossein este simbolul martirajului şiit. El a fost ucis în perioada de început a islamului, de către califul sunnit Yazid, în lupta pentru succesiunea profetului Mohammad, ceea ce a scindat definitiv islamul (şiiţii cred că urmaşii legitimi ai lui Mohammad sînt cei din familia lui, precum imamul Hossein, iar sunniţii cred că succesorii profetului trebuie să fie califii care au calităţile de lideri luminaţi şi buni conducători, specificate în Coran).
Îngheţată şi islam
Piaţa iraniană e foarte activă şi, mai nou, conştientă că fără publicitate, marfa rămîne în galantar. Panourile publicitare se amestecă pe marginea drumului cu cele cu figuri religioase, iar afişe şi postere tronează în m