De la intrarea în Uniunea Europeană au funcţionat trei forme ale birului auto, cele mai controversate fiind înregistrate anul acesta. Haosul legislativ legat de taxa auto este perpetuat de noul Guvern, care spune că nu o va anula, ci o va ajusta, dar nu ştie cu cât. Din ianuarie 2007 până acum au funcţionat trei forme ale taxei auto, una mai diferită decât cealaltă.Dacă prima taxa sever autoturismele second-hand din import, dar deloc pe cele deja înregistrate în România, a doua schimba complet registrul.
Taxa mai mult o maşină nouă şi mai puţin una veche, ceea ce a dus la blocarea pieţei maşinilor noi şi a forţat Dacia să îşi închidă porţile. A treia formă a taxei auto, adoptată la final de mandat al guvernului Tăriceanu, i-a scos pe samsari în stradă, pentru că triplează birul pentru maşinile rulate din import.
Un an dominat de incertitudine în privinţa taxei auto s-a încheiat în aceeaşi notă, după ce Guvernul a trimis, din greşeală, ordonanţa de majorare de trei ori a birului cu o săptămână mai devreme decât a anunţat iniţial.
Rezultatul? Peste 200.000 de maşini vechi importate în doar ultimele cinci luni, vânzări la jumătate pentru maşinile noi, haos la Registrul Auto Român şi la administraţiile financiare, proteste în stradă şi petiţii la Parlamentul European.
Nici noul Guvern pare să nu ştie cum să abordeze taxa: deşi anterior intrării la guvernare a susţinut anularea ei, acum nici nu se mai pune problema. „Cel mult vom reduce cuantumul acesteia”, a spus noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi.
Presiuni de la Comisie
În ianuarie anul acesta, Comisia Europeană presa Guvernul să redacteze o nouă formă a taxei auto, la limita trimiterii cazului în faţa Curţii Europene de Justiţie, în urma încălcării Tratatului de aderare la UE.
Asta după ce, pe tot parcursul anu