Un spectacol monolog la sala Atelier a Naţionalului va atrage publicul prin numele vedetei care îl susţine: Florina Cercel. Actriţa ia teatrul pe cont propriu într-un text jucat în urmă cu decenii, cu un mare succes, de Jeanne Moreau. Nici un partid politic n-a făcut pentru servitori ceea ce a făcut teatrul. Din antichitate până aproape spre zilele noastre, pe scenă, slugile şi-au împins stăpânii în planul secund, ele expunând performanţe de inteligenţă şi inventivitate, capacitatea de a înţelege raporturile dintre oameni dincolo de aparenţe şi de a le modifica potrivit scopurilor lor, net superioare celor care îi plăteau.
Chiar când slujesc la mai mulţi stăpâni, pe scenă servitorii sunt simpatici, pentru că trădează exact atât cât trebuie ca să nu compromită iubirea sau idiosincrasiile stăpânului. Motor al acţiunii, element de construcţie în structura conflictului, slujitorul sau slujnica sunt departe de a îndeplini un rol doar funcţional, de a duce tava şi de a aduce scrisori, ele sunt personaje cu o viaţă independentă şi cu o dinamică proprie pentru ca, în cele din urmă, când datorită lor totul se termină cu bine, să fie răsplătiţi cu bani sau alte daruri şi să se întoarcă la condiţia lor subalternă, eventual căsătoriţi.
Teatrul modern răstoarnă convenţia şi exploatează diferenţa dintre statutul social şi condiţia intelectuală a personajului în tonalităţi când dramatice, când tragice: slujitorul începe să evolueze în absenţa stăpânilor şi împotriva lor, slugile devin o prezenţă malefică, ameninţătoare, diferenţa de condiţie îl face să sufere. Când suferă, provoacă suferinţă.
Erotismul ca armă
Camerista Zerline, imaginată de un scriitor atât de sofisticat cum a fost vienezul Hermann Broch, îşi trăieşte feminitatea într-o stare de permanentă concurenţă cu cea a stăpânei. E în vârstă când intră în scenă şi p