Motorina va continua sa fie mai scumpa in comparatie cu benzina si anul viitor, iar aceasta din cauza majorarii accizei, la 1 ianuarie, si a cursului de schimb la care este calculata. In plus, un cuvint greu de spus il va avea si introducerea normelor Euro 5, care ar putea scumpi toate tipurile de carburanti cu 3,8% pina la 10%, potrivit companiilor de distributie.
In Romania, pretul motorinei a ajuns sa fie mai mare decit cel al benzinei, pentru prima data, la inceputul acestui an, ca urmare a majorarii accizei cu 5,6%, de la 307,59 euro/tona la 325 euro/tona, si a cresterii cotatiilor internationale ale titeiului. Acciza la motorina va creste la 1 ianuarie 2009 la 336 euro/tona, urmind ca in 2010 sa ajunga la 347 euro/tona. In cazul benzinei cu plumb acciza va ramine la nivelul de 547 euro/tona, in timp ce pentru benzina fara plumb acciza va creste anul viitor de la 425,06 euro/tona la 436 euro/tona, iar in 2010 va urca la 452 euro/tona. Acciza este calculata la cursul leu/euro al Bancii Nationale a Romaniei din prima zi lucratoare a lunii octombrie. Astfel, pentru anul viitor cursul la care va fi calculata acciza este 3,7348 lei/euro, in timp ce pentru acest an nivelul a fost de 3,3515 lei/euro.
Totodata, introducerea standardului Euro 5, cumulata cu majorarile accizelor, ar putea duce la o crestere a pretului la pompa la carburanti cuprinsa intre 3,8% si 10%, potrivit companiilor din piata, dar impactul ar putea fi diminuat de o eventuala scadere a pretului barilului de petrol pe pietele internationale.
Introducerea standardului Euro 5 obliga companiile petroliere la o serie de investitii in unitatile de procesare, iar recuperarea acestor costuri se va face prin pretul la pompa al carburantilor. Standardul Euro 5, care are ca scop reducerea continutului de sulf din carburanti, va intra in vigoare la 1 ianuarie 2009 in toate statel