Romania a intrat in anul cu cele mai sumbre predictii economice din 2000 incoace, asta pentru ca se anunta o crestere fara precedent a numarului de someri, exporturi mult mai mici, o productie industriala mai slaba si un declin pronuntat in domeniul constructiilor.
Prima zi din an aduce si primele scumpiri la carburanti, acestea fiind justificate atat de necesitatea amortizarii investitiilor realizate pentru a putea produce carburanti Euro 5, singurii care mai poti fi comercializati in spatiul comunitar incepand cu aceasta data, cat si de majorarea accizelor.
Pe parcursul acestui an am putea simti pe propria piele noi majorari de preturi, unele determinate de cotatia internationala a barilului de petrol, altele provocate de scaderea vanzarilor pe fondul unei cereri in declin.
Fiecare astfel de majorare se va reflecta si in preturile celorlalte produse si servicii. Scumpirile in lant ar putea fi determinate si de intrarea in faliment a circa 50% dintre transportatori, ca urmare a cresterii taxelor si impozitelor.
Potrivit Federatiei Oparatorilor Romani de Transport (FORT), peste 600 de firme de transport, aproximativ 10% din numarul total al firmelor de profil, vor intra in faliment pana in februarie 2009, restul urmand sa devina insolvabile in lunile urmatoare. In aceasta situatie, mediul concurential va avea foarte mult de suferit, iar tarifele practicate de companiile de transport ar putea creste nejustificat de mult.
Dincolo de costul transportului, in pretul final al produselor de pe rafturi se vor reflecta si majorarile de preturi la energie electrica si gaz.
Aceste tarife ar putea fi majorate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, cel mai tarziu la inceputul lunii februarie, in conditiile in care toate cererile depuse de furnizorii si distribuitorii de energie