Pe fondul recesiunii economice şi a pesimismului consumatorilor, vânzările şi-au continuat declinul în Europa, pentru a şaptea lună consecutiv, chiar dacă a fost sezonul Sărbătorilor de iarnă. Retailerii vor fi forţaţi să facă reduceri şi mai mari şi să vină cu noi promoţii, dacă vor să supravieţuiască acestei crize, spun experţii. Deşi s-au mai format cozi la intrarea în unele magazine britanice în preajma Crăciunului, criza financiară a lovit puternic industria de retail în luna decembrie. În ultima lună a anului trecut, vânzările au scăzut în Germania, Franţa şi Italia, după cum arată un indice al vânzărilor realizat de Markit Economics pentru Bloomberg LP, prin chestionarea a 440 de manageri din domeniu. Iar, faţă de anul precedent, este cea mai mare scădere din istoria acestui indice.
Încrederea europenilor în perspectivele economice a atins în luna noiembrie un minim al ultimilor 15 ani, după cum arată datele Comisiei Europene, iar pesimismul creşte, în ciuda faptului că Banca Centrală Europeană a scăzut dobânda de politică monetară, iar guvernele din zona euro iau tot felul de măsuri, de la reducerea TVA-ului şi până la plafonarea ratelor ipotecare, pentru a-i convinge pe consumatori să iasă din case şi să meargă la magazine, restaurante sau cafenele.
Un sondaj realizat de Boston Consulting arăta luna trecută că mai mult de jumătate din consumatorii din zona euro plănuiesc să-şi reducă în 2009 cheltuielile cu 12%, renunţând la cina în oraş sau la un nou sistem audio, scrie “International Herald Tribune”.
Pentru retailerii din SUA, acesta a fost cel mai slab sezon de vânzări din 1970 încoace, spun cei de la International Council of Shopping Centers (ICSC), citaţi de Reuters. Vânzările în lanţurile de magazine americane au scăzut cu 1,8% în săptămâna care s-a încheiat pe 27 decembrie, faţă de aceeaşi perioadă a anului tr