În 2009, operatorii vor rezista doar dacă vor deveni cu adevărat competitivi. Previziunile pesimiste pentru anul turistic 2009 îi pot motiva pe operatorii autohtoni să practice un turism mai ieftin şi de mai bună calitate. Pentru acest an, specialiştii estimează că numărul turiştilor care vizitează România va scădea cu circa zece procente. Potrivit organizaţiilor din turismul românesc, de vină va fi criza globală, care îi va ţine pe străini departe de România. Doar că şi înainte de declanşarea problemelor financiare ţara noastră a fost ocolită de străinii care preferau Bulgaria, Ungaria, Croaţia sau Muntenegru.
Pericol pentru agenţiile nespecializate
Promovarea doar în cadrul târgurilor de turism cu slogane de tipul „România mereu surprinzătoare” făcute cu un buget de numai cinci milioane de euro, echivalent cu cel din 1980, nu a dat roade. Nici goana după îmbogăţire a hotelierilor de pe litoral care ofereau servicii jalnice pe preţuri de Ibiza nu mai ţine.
Criza financiară va lovi în agenţiile de turism nespecializate şi în hotelierii care au mizat pe profituri mari fără să ofere, însă, pachete de servicii competitive, potrivit oficialilor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT, spune că odată ce efectele crizei globale au devenit mai vizibile, turiştii îşi vor drămui foarte atent fiecare euro pe care îl cheltui.
„Cei care vor oferi calitate la un preţ rezonabil vor avea de câştigat şi, până la urmă, acest lucru va fi benefic pentru calitatea turismului românesc”, consideră Traian Bădulescu.
Criza financiară i-a determinat pe hotelieri să reducă preţurile pacheteleor de servicii cu până la 30%. Viorel Marcu, proprietarul unui hotel din staţiunea Vatra Dornei, spune că pentru 2009 se aşteaptă la acelaşi număr de turişti, însă la un preţ