Cresterea competitiei in comertul alimentar modern ii face pe retaileri mai precauti in expansiune: in 2008, planurile de dezvoltare ale retelelor de magazine au ocolit orasele cu cel mai mare numar de supermarketuri pe cap de locuitor.
Anul 2008 a fost unul in care retailerii internationali din sectorul alimentar si-au orientat expansiunea preponderent catre orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori, slab acoperite de formele de comert modern.
Astfel, Braila, Pitesti, Suceava si Oradea au fost anul trecut orasele cu cea mai mare crestere a stocului de supermarketuri si hipermarketuri. Ele insa nu au devansat Capitala, unde au fost inaugurate in 2008 trei hipermarketuri si 8 supermarketuri, dintre care trei unitati cu politica de discount, cu o suprafata de vanzare cumulata de aproape 32.000 de metri patrati.
La polul opus s-au aflat orasele Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov si Constanta, care anul trecut au fost ocolite de expansiunea marilor retele de magazine alimentare. Toate cele patru orase erau in urma cu aproximativ 6 luni in fruntea clasamentului oraselor cu cel mai mare stoc de supermarketuri pe cap de locuitor (incluzand toate formele de comert modern alimentar), potrivit datelor centralizate de ZF.
In fata intensificarii competitiei in orasele mari, retailerii au gasit strategii noi de dezvoltare, precum diminuarea suprafetelor de vanzare pe unitate sau luarea in vizor a unor orase mai mici.
De exemplu, Carrefour a testat piata in 2007 cu un format mai mic de hipermarket, prin preluarea fostului supermarket Univers'All din centrul Capitalei, iar in 2008 a deschis alte patru unitati de acest tip (cu o suprafata de vanzare de circa 4.000 mp). In Braila, oras cu aproximativ 200.000 de locuitori, retailerul a inaugurat la finele anului trecut a doua unitate a sa, cu o suprafata de 8.000 mp. In acelasi timp, pe masura ce re