Piata auto din SUA a scazut cu 36% in decembrie, respectiv cu 22% in 2008 fata de 2007, dupa prabusiri accentuate ale vanzarilor Chrysler, Toyota si Hyundai, care au incheiat cel mai nefast an pentru industria auto americana din 1992 pana in prezent.
In plus, lunile ianuarie si februarie sunt, de obicei, cele mai slabe din punct de vedere al vanzarilor, iar analistii nu dau semne de optimism nici pentru restul anului 2009.
Chrysler si General Motors avertizau in prima parte a lunii decembrie ca vor intra in faliment la inceputul acestui an daca nu primesc finantare urgenta de la guvernul american. Celalalt mare constructor auto american, Ford, a cerut atunci un credit de noua miliarde de dolari din fonduri publice, excluzand insa perspectiva falimentului.
Pe 29 decembrie, Chrysler a incasat un ajutor de stat de 4 mld. dolari, grupul raportand un declin de 53% al vanzarilor in ultima luna a anului trecut.
Vanzarile General Motors, care a obtinut, la sfarsitul saptamanii trecute, un ajutor de stat similar, au scazut in decembrie cu 31%.
Toyota, cel mai mare concern auto din lume, a raportat un declin de 37% al numarului de autoturisme comercializate in SUA in ultima luna a anului trecut, cel mai slab rezultat al grupului japonez pe aceasta piata din ultimii 28 de ani.
Vanzarile Hyundai au coborat cu 48%, iar compania a decis sa raspunda conditiilor dificile de pe piata cu o oferta uimitoare, permitand clientilor sa returneze masinile noi daca intra in somaj.
Prabusirea pietei auto in decembrie fusese anticipata de analisti, iar cifrele oficiale au reusit chiar sa se mentina usor peste cele mai pesimiste asteptari.
Astfel, vanzarile auto au scazut in SUA cu 22% anul trecut fata de 2007, de la 16,2 milioane de masini la 13,2 milioane de unitati comercializate, cel mai redus nivel din ultimii 16 ani.
Declinul de trei milio