În perioada vacanţei de iarnă, turiştii veniţi în Europa au cheltuit zeci de miliarde de euro pentru a cumpăra suveniruri de o factură cu totul aparte. Este vorba despre produse culinare, specifice ţării, regiunii sau chiar localităţii pe care turiştii au vizitat-o, în săptămânile în care au petrecut Crăciunul sau Anul Nou.
CLASAMENTE ITALIENE
Un sondaj realizat de siteul www.coldiretti.it la începutul anului 2009 subliniază faptul că 63 % dintre turiştii străini consideră că produsele culinare sunt una dintre mărcile recognoscibile ale Italiei, în vreme ce doar 24% pun cultura şi artele pe primul loc, 8% consideră moda în top, iar tehnologia şi sportul au fiecare câte două procente în acest clasament al… suvenirurilor "made in Italy". Diferite sortimente de "formaggio" sau "prosciutto", dar şi… fasole specifică pentru Toscana ori limoncello de Sardinia se numără printre cele 4.396 de produse alimentare tipice cumpărate de turişti pentru a le reaminti emoţiile plăcute pe care le-au trăit în Italia. Cât despre vinuri, nu mai puţin de 477 de sortimente au fost achiziţionate de turişti, ca suveniruri. Un alt clasament relevă faptul că, pe naţionalităţi, scandinavii şi americanii se numără printre turiştii cei mai interesaţi de gastronomia specifică Italiei, în vreme ce est-europenii (între ei aflându-se şi conaţionalii noştri) şi chinezii preferă să cheltuiască banii mai mult pe obiecte de îmbrăcăminte şi încălţăminte.
În condiţiile în care se întrevede deja o schimbare de optică a agenţilor de turism din Europa, care încearcă să vină cu programe noi pentru a atrage turiştii (pe o piaţă ce riscă să scadă, în contextul crizei mondiale), turismul enogastronomic a marcat deja, în Italia (ca şi în alte state occidentale) un punct important, în această minivacanţă de iarnă. Tendinţa a putut fi observată încă din ultimii 10 ani în mai mult