Noile norme de la Protecţia Consumatorilor au pus pe jar sistemul bancar. Reclamele mincinoase, formulările ambigue, majorarea comisioanelor, precum şi clauzele unilaterale abuzive sunt interzise începând din acest an. Gata cu astericsul (*) şi cu informaţiile scrise mărunt în materialele publicitare ale instituţiilor de credit. Băncile au acum obligaţia să prezinte toate informaţiile referitoare la dobândă, comisioane şi costul real al creditului în mod vizibil, uşor de citit şi cu caractere de aceeaşi mărime.
În plus, dacă acordarea împrumutului necesită încheierea unei asigurări, acest lucru trebuie, de asemenea, menţionat în textul publicităţii.
Practic, noile norme ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vin în sprijinul clienţilor încă din faza precontractuală.
Astfel, la solicitarea unui împrumut, băncile şi instituţiile financiare nebancare sunt obligate să ofere, pe lângă un grafic de rambursare, şi o copie a contractului de credit
Majorarea comisioanelor, interzisă
Românii pot să răsufle uşuraţi în privinţa comisioanelor. Băncile nu mai au voie să majoreze taxele sau tarifele bancare pe toată perioada creditului şi nici să introducă altele noi.
Instituţiile de credit trebuie să fie atente şi la modul de calcul al dobânzii, care trebuie menţionat cât mai clar. Cu toate că poate fluctua în funcţie de indicii de referinţă folosiţi, dobânda nu va mai depăşi un anumit nivel, stabilit în contract.
Atunci când dobânda este majorată, banca trebuie să îşi înştiinţeze clienţii cu cel puţin 30 de zile înainte de operarea modificării. De la primirea notificării, aceştia au la dispoziţie 15 zile pentru a-i comunica băncii acceptarea sau neacceptarea noilor condiţii.
Atenţie mare însă! Neprimirea unui răspuns la termen nu este conside