Vanzarile in cadere si somajul aflat la cea mai ridicata rata de la cel de-Al Doilea Razboi Mondial duc la o lipsa totala de investitii pe teritoriul Romaniei.
Desi pana la mijlocul anului trecut companiile s-au intrecut in a anunta investitii masive, in special in productie si imobiliare, tocmai aceste domenii sunt printre primele care au inceput concedieri in masa, corelate cu suprastocuri si scaderi ale vanzarilor. Nici una dintre companiile ce activeaza in aceste sectoare nu a anuntat, inca, planuri investitionale pentru 2009.
Reprezentantii principalului investitor in industria auto din Romania, Renault, au anuntat o scadere a vanzarilor cu 4,2 procente pe anul trecut. Dacia, detinuta de Renault, a inregistrat scaderi de 17 procente fata de volumul din 2007, pe teritoriul Romaniei, mai ales din cauza importurilor masive de masini uzate, mai ieftine. Cu toate acestea, Jacques Daniel, directorul comercial al constructorului de masini, a declarat ca nu vor reduce preturile de vanzare la autovehicule, preturi ce dateaza din septembrie 2006.
Industria auto din Romania aduce aproape zece procente din produsul intern brut al tarii.
La nivel mondial, producatorii de autoturisme au fost grav afectati de criza economica. Problemele au inceput cu principalii jucatori de pe piata americana, General Motors, Daimler-Chrysler si Ford, care au cerut ajutor guvernamental in valoare de 34 de miliarde de dolari.
Cel mai recent, compania sud-coreeana Ssangyong si-a anuntat falimentul, in timp ce Hyundai Motor a taiat productia cu 25 - 30 de procente.
Nici companiile din domeniul constructiilor sau al serviciilor conexe nu stau mai bine. Grupul Teraplast a anuntat ca va concedia peste sapte procente din angajati, din cauza conditiilor nefavorabile din piata constructiilor. Astfel, grupul va face si reduceri anua