Proprietarii restaurantelor din Capitala, care inregistreaza inca din ultimul trimestru al anului trecut scaderi ale numarului de consumatori, spun ca incearca sa pastreze preturile neschimbate, desi furnizorii de materie prima au operat deja majorari intre 10% si 40%.
"Vrem sa pastram preturile practicate anul trecut si in 2009 pentru a ne mentine clientii, mai ales ca in noiembrie am avut o scadere a numarului de bonuri de 6%", a declarat pentru ZF Cora Stolz, director general al lantului de restaurante de tip fast-food Gregory's, cu afaceri de 3,4 mil. euro in 2007.
"A fost deja o majorare de pret in octombrie 2008 de pana la 40% la salate si la toate produsele pe baza de ulei (maioneze, sosuri). De asemenea, la carne au scumpit produsele cu 10%-12% in ultimele luni ale anului trecut, iar acum vor sa urce preturile din nou. Daca se va intampla asta, voi apela la furnizori din Bulgaria", spune Stolz.
In restaurantele La Mama, cel mai scump produs este muschiul de vita la gratar (37 de lei portia de 275 de grame), si pentru ca este un produs din import, pretul de achizitie, care este in euro, va creste in acest an in functie de evolutia monedei nationale. "In restaurante, pretul nu va varia foarte mult, detinatorii unor astfel de unitati preferand sa-si micsoreze marja de profit la aceasta categorie", afirma Catalin Mahu, proprietarul restaurantelor La Mama, care estima in 2008 vanzari de 12 mil. euro.
"Evident ca pretul produselor la furnizori va creste si acest lucru va duce inevitabil la o crestere a preturilor finale in restaurante, dar acest lucru se va face mult mai domol pe fondul scaderii valorii banilor in buzunarul clientilor, care devin sensibili la valoarea notei de plata", spune Mahu.
Aceeasi problema o ridica si restaurantele mai mici care prefera un profit mai scazut decat mese goale.
"Deocamdata incercam sa rezista