„Ştiam că se va afla adevărul, dar voiam să ştiu dacă Europa este capabilă să râdă de ea însăşi", aşa sună declaraţia oficială a lui David Cerny, controversatul artist ceh care a creat singur o întreagă expoziţie în numele a 27 de ţări, atribuind lucrările unor artişti inventaţi. Sursa: AP
1 /.
Una dintre piesele sale din „Entropa” – expoziţie care marchează începutul preşedinţiei cehe a Uniunii Europene - a stârnit un protest oficial din partea Bulgariei, pe a cărei hartă e desenată o toaletă turcească. Alte ţări au început să-şi caute artiştii care le-au reprezentat, constatând că au CV-uri inventate. În timp ce David Cerny le cerea scuze oficialilor, vicepremierul ceh Alexandr Vondra, care trebuia să inaugureze azi instalaţia de 7 tone din sediul Consiliului European, declara că „este în stare de şoc".
Pentru România, cehul îşi găsise un „alter-ego” în Matei Tiron, pentru care a creat şi o pagină web, mateitiron.com. Câteva dintre lucrările care exemplificau creaţia sa pe site aparţin de fapt altor artişti (cum ar fi Marlene Haring). Curatorul Ştefan Tiron susţine însă că a întâlnit un Matei Tiron în timpul unei rezidenţe la Akademie Schloss Solitude din Stuttgart, însă artistul nu e de găsit.
România rămâne „Dracula Land”
„Crearea falselor identităţi reprezintă una dintre strategiile artei contemporane” – este unul dintre argumentele lui David Cerny pentru gestul său. „E un tip de strategie care funcţionează în tot felul de forme şi care probează exact posibilitatea de a păcăli sistemul. El a livrat ceva, oficialii au aprobat expoziţia, întreaga presă a preluat ştirea ca atare, lucru care ar trebui să ne dea de gândit”, este de părere curatorul şi teoreticianul Ştefan Tiron.
Cehul în vârstă de 41 de ani mai are la activ câteva „provocări”: în 1991, Moscova s-a „iritat” din cauza unui tanc sovie