Traian Basescu incearca sa aduca printre prioritatile noii puteri reformarea Constitutiei. Intr-o tara in care schimbarile au loc doar cu forta, iar modernizarea a avut loc sub biciul occidental, este greu de crezut ca Basescu va putea porni singur motoarele. Presedintele vrea, mai ales, o republica semiprezidentiala clara, de care eventual sa beneficieze in al doilea mandat, cu alte cuvinte, sa aiba la indemana asa-numitele mecanisme de rezolvare a conflictelor, care i-ar permite, spre exemplu, sa poata dizolva Parlamentul si sa declanseze alegeri anticipate.
Traian Basescu a trait pe propria piele dilemele, neclaritatile si confuziile Constitutiei autohtone. Suspendarea sa din functie, executata de Parlament la limita legii, a fost doar una dintre aventurile cele mai palpitante oferite de Constitutie. Aceeasi Constitutie le-a oferit insa politicienilor penali umbrela de vreme rea, iar fostul premier Adrian Nastase spera ca nici actualul Parlament nu le va da voie procurorilor anticoruptie sa-l cerceteze penal. Aceasta protectie a fost data de Curtea Constitutionala pe baza unor prietenii construite pe interese.
Inamicii presedintelui au fost salvati de Constitutie, pestii mari ai coruptiei autohtone au fost salvati de Constitutie, interesele PSD au fost mereu salvate de Constitutie, interesele lui Tariceanu au fost salvate de Constitutie. Orice putere poate fi oricand salvata de Constitutie printr-o interpretare docta, complicata, dar amicala, a judecatorilor Curtii. Chiar si Traian Basescu era pe cale sa fie salvat de acestia in 2007, dar textul lor, voit imprecis, a fost interpretat atunci in defavoarea presedintelui.
Traian Basescu are destule experiente neplacute legate de interpretarea Constitutiei, de aceea ar trebui sa forteze modificarea ei, chiar daca nu va mai obtine un mandat. De fapt, Basescu ar obtine cea mai buna Cons