Ministrul Transporturilor este iniţiatorul unor decizii care amputează până către desfiinţare responsabilităţile unor instituţii guvernamentale vitale în construcţii, una dintre ele funcţională de pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza. Vor câştiga, ca de obicei, grupurile de interese.
Drumurile noastre proaste vor fi şi mai proaste
Singurele instituţii care mai puteau bloca accesul firmelor clientelare la contractele din infrastructura rutieră – Inspectoratul de Stat în Construcţii şi Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor – au fost scoase din joc de "băieţii deştepţi". Două acte normative, unul adoptat de Guvernul Tăriceanu şi celălalt de Guvernul Boc, interzic celor două instituţii orice amestec în eliberarea autorizaţiilor de construcţii şi în atribuirea lucrărilor la drumurile naţionale, judeţene şi locale.
Promovată în ultimele luni de guvernare de Cabinetul Tăriceanu, în scopul "urgentării" lucrărilor la drumuri, Legea nr. 184/2008 prevede exceptarea de la autorizare, de Inspectoratul de Stat în Construcţii, a "lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local".
INSPECTORATUL DE STAT ÎN CONSTRUCŢII – OCOLIT
Scurt, instituţia cea mai autorizată în domeniu, datând de la 1862, de pe vremea lui Cuza, este anihilată. Firmele "băieţilor deştepţi" nu vor mai fi nevoite să îndeplinească măcar un minimum de cerinţe privind calitatea lucrărilor, a materialelor şi alte "amănunte", ce le puteau bloca accesul la aceste lucrări bănoase. În plus, prin aceeaşi lege, "proiectele cuprinse în programul Ministerului Transporturilor sau în cele ale autorităţilor administraţiei publice locale privind dezvolta-rea de drumuri de interes naţional, respectiv de interes judeţean şi local (adică, grosul lucrărilor cu bani publici – n.r.) sunt scutite de taxele către Inspectoratul de Stat în Const