David Cerny, artistul care a declanşat scandalul „Entropa”, e produsul unei întregi tradiţii a înscenărilor, care începe cu Jaroslav Hašek. Sursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP PhotoSursa: AFP Photo
1 /.
Farsa artistului ceh David Cerny, care a amuzat şi a indignat deopotrivă Europa, are destule predecedente în trecutul Cehiei. Instalaţia creată de el pentru Bruxelles, „Entropa”, şi atribuită unor 27 de artişti din tot atâtea ţări – cărora le-a creat biografii, portofolii false şi site-uri în limbile lor – nu e singura înscenare artistică produsă de cehi, animaţi de-a lungul istoriei de un soi de „anarhism stângist”. Şirul lor începe cu scriitorul Jaroslav Hašek, autorul „Peripeţiilor bravului soldat Sveik”. Ca editor al revistei „Lumea Animalelor”, pe la începutul anilor 1900, Hašek inventa specii „necunoscute” de animale, relata întâmplări extraordinare care nu se petrecuseră niciodată şi purta o corespondenţă amplă şi senină cu cititorii surprinşi sau indignaţi de invenţiile sale.
Un anumit tip de umor de „farseur” practica şi scriitorul Karel Čapek (autorul unor volume ca „Război cu salamandrele”, „Fabrica de absolut”, „Krakatit”), umor pe care-l regăsim şi în filmele lui Jiří Menzel („L-am servit pe regele Angliei”).
„Nu veniţi la hipermarket”
Ultima farsă notabilă, înaintea celei comise de David Cerny, aparţine unor regizori cehi, Vít Klusák şi Filip Remunda, care şi-au transformat filmul de absolvire într-un subiect naţional de dezbatere, în 2004.
În încercarea de a demonstra cât de adânc s-a insinuat consumerismul în obişnuinţele poporului ceh, felul în care funcţionează mecanismul publicitar şi faptul că oamenii iau informaţia ca atare, fără să-şi pună întrebări, cei doi au inventat un hipermarket, „Visul c