Un volum rar, cumparat la una dintre casele de licitatie londoneze – prima editie tiparita (1796) a celor 12 simfonii londoneze de Haydn – a fost donat Filarmonicii „George Enescu" in seara primului concert al anului.
Pretextul a fost bicentenarul mortii lui Joseph Haydn, marcat in 2009, si pe care Filarmonica dirijata de Cristian Mandeal a inceput sa-l onoreze chiar din primul concert, prin interpretarea plina de farmec in versiunea Orchestrei de Camera a Simfoniei nr. 23. Greu de spus carui fapt i s-a datorat sala arhiplina de la Ateneul Roman, dar am avut placerea sa vad inclusiv celebrele scari ale Ateneului pline asa cum nu le-am mai vazut de mult la un concert obisnuit de stagiune. Cel putin doua cred ca au fost cheile: Mihaela Ursuleasa si repertoriul, nu neaparat popular, dar in mod sigur placut, de secol XVIII-XIX.
Agreabile, galante, clasice, in cel mai nobil sens al cuvantului, compozitiile lui Haydn se asculta cu placere si deschid apetitul pentru muzica. Pe cand Haydn era angajatul printului de Esterhazy si compunea aceasta muzica, el o prezenta la palatul princiar impreuna cu orchestra casei, uneori la balurile pe care printul le oferea, iar o astfel de simfonie deschidea, probabil, apetitul invitatilor, pur si simplu. Finalul serii a fost reprezentat de Te Deum de Bruckner, solisti Irina Iordachescu – soprana, Antonela Barnat – mezzosoprana, Ruben Muresan – tenor, Marius Bolos – bas, pentru care Orchestrei Filarmonicii "George Enescu" i s-a alaturat Corul pregatit de Iosif Ion Prunner.
Totusi, atractia serii ramane Mihaela Ursuleasa, care de aceasta data a optat pentru Concertul nr. 1 pentru pian si orchestra de Liszt. Cu o cariera impresionanta deja, la cei 30 de ani ai ei, Mihaela Ursuleasa ramane unul dintre tinerii solisti remarcabili care au pornit din Romania in ultimele decenii. Iar pentru cu