Jurnalistul ALECU RENITA, in dialog cu cineastul si scriitorul PAVEL BALAN
Tin in maini o carte ca o comoara sfanta. De pe file mari si veline, ma privesc cetatile voievodale de pe Nistru, cupole innegrite de biserici si manastiri, coperti de biblii ferecate in aur si argint, rastigniri cu Iisus cioplit in piatra si lemn, crucifixe atinse de ploi si uitare, broderii in aur, turlele ctitoriilor domnitorilor moldoveni de la Lvov si Kiev, pamanturile instrainate din trupul Basarabiei - la sud, fortaretele de pe Dunare - Chilia si Izmail; la nord, Hotinul si dulcea Bucovina... Imagini de o frumusete nepamanteana ma privesc drept in ochi, si le privesc si eu pe toate, cu bucurie biruitoare, dar si cu spaima ca cineva imi va smulge cartea si o sa cred ca am tinut in maini doar un vis si nu o opera de mare curaj si valoare artistica. E sentimentul pe care l-au trait toti intelectualii basarabeni, la inceputul anului 1985, cand a aparut in conditii grafice excelente, albumul "Poliptic Moldav". URSS se afla in totala stagnare si descompunere morala, Gorby inca statea in anticamera Kremlinului, iar lichelele de serviciu mai cautau cu lupa in orice lucrare, greseli ideologice si devieri de la linia partidului, cand - departe de metropola, intr-o provincie agrara a imensului imperiu ateist, aparea o carte disidenta, "nationalista", religioasa, care prin imagini, documente si texte contura clar harta sangeranda a Moldovei istorice, valorile faurite de neamul romanesc si rapite in mod perfid de "fratele mai mare". Autorii albumului, cineastii Pavel Balan (foto) si Vlad Druc (text), au trecut peste riscuri si interdictii, adunand in taina, din cioburi si nepasare, din batjocura si barbarie, din cenusa si frica, adevarate bijuterii ale patrimoniului national, o mostenire de credinta stramoseasca a neamului romanesc de la est de Prut.
Absolvent al prestigiosului Inst