Vulpea din "Micul Print" in varianta eco nu vrea sa fie domesticita. Cel mai recent film al autorului "Marsului imparatului", Luc Jacquet, este o docu-fictiune autobiografica. Ea porneste de la propria intalnire a regizorului cu o vulpe, in copilarie. Filmul prezentat duminica la Sinaia ajunge in curand si pe ecranele romanesti.
Ce se intampla cand privesti pentru prima data in ochi un animal salbatic?Lui Luc Jacquet i-a luat ceva timp ca sa-si puna aceasta intrebare. A copilarit la tara, a studiat pe urma biologia, a facut un stagiu in Antarctica, s-a indragostit de pinguini, i-a portretizat in primul sau documentar (care a luat Oscarul), iar acum se intreaba: cum poti domestici o fiinta?
Nu e vorba numai de animale salbatice in aceasta docu-fictiune in care o fetita incearca sa se imprieteneasca cu o vulpe. Evident, te gandesti imediat la "Micul Print" si la vulpea care, lasandu-se domesticita prin ritualuri zilnice, ajunge sa sufere cand Micul Print pleaca in treaba lui.
De fapt, pare sa spuna Luc Jacquet, s-ar putea la fel de bine ca vulpea din filmul meu sa refuze domesticirea ca sa nu sufere cand va fi parasita. Sau, la fel de bine, vulpea - ca orice fiinta -, nu poate fi legata de piciorul mesei nici macar prin iubire. Caci atunci cand incepi sa iubesti pe cineva, eliberezi acea persoana. Si, de regula, oamenii inteleg acest lucru destul de tarziu, rar in copilarie.
Filmul pare sa fie mai mult o fabula decat un film ecologic sau pentru copii, cu atat mai mult cu cat, spre final, contine imagini dure pentru un spectator scolar . Dincolo de ideea animalului salbatic ce prefera sa pastreze distanta fata de om, Luc Jacquet - daca e sa faca ecologie - face o ecologie a relatiilor umane si merge la firul ierbii. La acel lucru care, asa cum spunea omul de stiinta David Suzuki in "The 11th Hour" (prezentat sambata la Sinaia