Toti operatorii de telefonie si internet din Romania sunt obligati, incepand de marti, sa stocheze, timp de sase luni date privind apelurile telefonice, mesajele scrise sau e-mail-urile expediate, care pot fi accesate de MIRA, Ministerul Public, SRI si SIE.
Potrivit legii privind retinerea datelor, care intra in vigoare pe 20 ianuarie, datele stocate nu vizeaza continutul comunicarilor, iar solicitarea transmiterii datelor se poate face numai dupa ce a fost inceputa urmarirea penala, la autorizarea instantei si la cererea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala.
Informatia pe scurt:
1. Datele stocate vizeaza sursa si destinatia comunicarii, suportul si echipamentul de comunicare, precum si locatia acestuia, data, ora si durata comunicarii. Legea nu vizeaza continutul comunicarii.
2. Datele pot fi accesate de MIRA, MP, SRI si SIE, numai dupa ce a fost inceputa urmarirea penala, in baza unei autorizatii.
3. MIRA, MP, SRI si SIE trebuie sa informeze semestrial Ministerul Comunicatiilor, iar Ministerul informeaza Comisia Europeana. Autoritatea de supraveghere este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (A.N.S.P.D.C.P).
Ce date sunt stocate
Datele care vor fi stocate vizeaza urmarirea si identificarea sursei unei comunicari si a destinatiei acesteia, a suportului de comunicare si a echipamentului de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament, precum si locatia echipamentului de comunicatii mobile. De asemenea, se vor stoca datele necesare pentru a determina data, ora si durata comunicarii.
Legea stabileste ca vor fi pastrate datele de trafic si de localizare a persoanelor fizice si juridice, precum si datele conexe necesare pentru identificarea abonatului sau a utilizatorului inreg