• Comertul cu fiare vechi, o afacere profitabila pentru rromii din estul Europei, este afectat de criza economica la nivel global, relateaza BBC.
Multi rromi din estul Europei au trait din banii luati pe fier vechi pentru ca pretul metalelor a crescut, acesta fiind foarte cautat in industria constructiilor din India si mai ales din China. Dar situatia s-a schimbat. Deseurile de fier vechi s-au imputinat in ultimii ani si furtul de metal a devenit un lucru obisnuit in estul Europei.
Una dintre primele locomotive din Ucraina, de 14 tone, si podul de metal care unea un sat din vestul tarii de restul lumii au fost cele mai insolite furturi. In Ungaria, redeschiderea Podului Libertatii peste Dunare, din Budapesta, inchis mai multe luni pentru reparatii, a fost amanata, dupa ce hotii au furat sute de barne metalice pregatite pentru acesta. Burlanele si chiar acoperisurile bisericilor si placile din bronz care comemoreaza victimele Holocaustului au disparut peste noapte. Cablurile de cupru folosite la semnalizare pe calea ferata sunt foarte scumpe. Saizeci si trei de trenuri au fost oprite intr-o singura zi in Praga cand astfel de cabluri au disparut intre doua statii. Atat in Republica Ceha, cat si in Ungaria s-au dat legi care prevad controale mai stricte ale modului de operare a depozitelor de fier vechi.
Doar in Ungaria sunt 20.000 de astfel de depozite. Oricine vinde fier vechi trebuie sa isi inregistreze identitatea si sa dea detalii despre marfa sa. Insa, din cauza crizei economice, metalul nu mai este foarte cumparat, iar preturile au scazut in unele locuri si cu 90 la suta. Si colectorii de fier vechi din Romania sunt afectati. Ion Ocelas, din Zizin, tata a cinci copii, se ducea aproape zilnic la un depozit de metale din apropiere de Brasov. Acum spune ca nu prea mai merita. Inainte lua 33 de eurocenti pentru fiecare kilog