Cercetatorii francezi sustin ca oamenii si soarecii sînt atrasi de aceleasi mirosuri, confirmînd faptul ca preferintele olfactive nu sînt determinate doar de experienta si de cultura, ci si de structura moleculei substantei odorante. În cazul oamenilor, mirosurile influenteaza multe dintre comportamentele lor cotidiene, printre care si cel alimentar. Conotatia pozitiva sau negativa a mirosului este puternic influentata de experienta si de cultura, au explicat cercetatorii. De exemplu, mirosul brînzei Camembert, foarte îmbietor pentru multi dintre francezi, este considerat de multe ori extrem de respingator de persoane apartinînd altor culturi.
Cercetatorii francezi au evaluat preferintele olfactive ale oamenilor si ale soarecilor în functie de raspunsul lor fata de o serie de mirosuri care nu evocau neaparat un aliment. În cazul soarecilor, indicele preferintei era reprezentat de timpul acordat explorarii unui miros. De cealalta parte, persoanele participante la studiu au acordat note diverselor mirosuri, în functie de preferintele lor. Rezultatele studiului au indicat faptul ca oamenii si soarecii sînt atrasi sau dezgustati de aproape aceleasi mirosuri. Geraniolul, un component principal al uleiului de trandafiri, a fost una dintre esentele preferate de ambele grupuri de studiu, în timp ce gaiacolul (mirosul fumului si al obiectelor arse) figureaza printre cele mai putin apreciate arome. Cercetatorii au confirmat ca structura moleculei substantei odorante predetermina, partial, preferintele olfactive ale oamenilor.
Comportamentul soarecilor ar putea astfel sa prezica preferintele olfactive ale oamenilor, permitînd aparitia unor aplicatii utile în industria alimentara. Pe viitor, oamenii de stiinta spera sa înteleaga mai bine mecanismele neuronale care codeaza preferintele olfactive.
Autori: A.B .
Cercetatorii francezi sustin ca