In momentul solicitarii unei oferte de credit, furnizorii de servicii financiare vor fi obligati sa ofere gratuit consumatorului, pe hartie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori un alt document similar. Actul va mentiona costurile totale care vor fi suportate de consumator si un rezumat al contractului de credit.
De asemenea, potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 174/2008, pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor, intrata in vigoare la sfarsitul lunii decembrie 2008, informatiile referitoare la costuri trebuie scrise vizibil si usor de citit, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime.
Cat priveste setul de informatii care indica rata dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru consumator, acesta trebuie sa cuprinda cinci informatii standard. Totodata, in cazurile in care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sa incheie un contract de asigurare, acest lucru trebuie mentionat.
Specificatii contractuale clare
Potrivit acestei ordonante, specificatiile contractuale trebuie sa fie redactate vizibil si usor de citit si sa contina stipulate toate costurile aferente acordarii si derularii contractului (fara trimiteri la alte documente), respectiv aferente unor servicii in privinta carora consumatorul nu dispune de libertate de alegere. In acelasi timp, actul contractual trebuie sa contina o prevedere prin care consumatorul sa fie atentionat despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare si/sau la alte structuri asemanatoare existente, in cazul in care acesta intarzie cu achitarea ratelor scadente, daca exista aceasta obligatie de raportare.
Diana Tarus, analist financiar la FinZoom.ro, considera ca Ordonanta introduce si o serie de obligatii privind derularea procesului de creditare.