Veniturile bugetare au fost supraevaluate în 2008 pentru a justifica angajarea de cheltuieli sociale mari. Astfel, s-a ajuns la sfârşitul anului la un deficit record, de 5,2% din PIB, care va fi greu de finanţat şi va afecta încrederea investitorilor. Deficitul bugetului consolidat a fost în 2008 mai mult decât dublul ţintei programate la 2,3% din PIB. Închiderea anului cu un sold negativ de peste 5% din PIB generează, pe lângă problema finanţării lui - care este destul de spinoa
Veniturile bugetare au fost supraevaluate în 2008 pentru a justifica angajarea de cheltuieli sociale mari. Astfel, s-a ajuns la sfârşitul anului la un deficit record, de 5,2% din PIB, care va fi greu de finanţat şi va afecta încrederea investitorilor.
Deficitul bugetului consolidat a fost în 2008 mai mult decât dublul ţintei programate la 2,3% din PIB. Închiderea anului cu un sold negativ de peste 5% din PIB generează, pe lângă problema finanţării lui - care este destul de spinoasă în contextul crizei financiare -, şi o lipsă de încredere din partea mediului investiţional, care priveşte acum cu mai multă reticenţă apariţia unor dezechilibre macroeconomice.
Totodată, depăşirea nivelului de 3% din PIB, unul dintre criteriile de aderare la zona euro, va atrage declanşarea unei proceduri de monitorizare şi chiar sancţionare a României de către Comisia Europeană.
Venituri bugetare umflate
Cum s-a ajuns la acest deficit uriaş, în condiţiile în care, începând din 2002, deficitul a fost ţinut strâns, între 1,5% şi 2,5% din PIB? Reprezentanţii Finanţelor recunosc că bugetul a fost construit pe premise false. Veniturile au fost supraestimate pentru a putea fi justificate cheltuielile tot mai mari pe care şi le-a asumat. În ciuda avertismentelor instituţiilor financiare şi ale analiştilor economici, Guvernul a susţinut că programarea bugetară nu este prea „optimistă“. @