Este vorba de Ionel („Johnny“) Bota din Timişoara, cunoscut violonist, basist, compozitor, aranjor şi pedagog, dar, prin cele două cărţi apărute în toamna trecută la Editura Brumar, poate fi considerat şi muzicolog. Obligativitatea cadrelor didactice din învăţămîntul superior, inclusiv cel muzical, de a-şi da/lua doctoratul ca o condiţie sine qua non pentru păstrarea posturilor respective are ca rezultat benefic, printre altele, şi editarea, în ultimii ani, a unor preţioase lucrări de specialitate, respectiv de muzicologie cu profil de jazz. Am consemnat la timpul respectiv cărţile lui Mircea Tiberian, Romeo Cozma şi Virgil Mihaiu. Mă opresc acum la cele două semnate de Johnny Bota: Glosar al termenilor de jazz şi Vioara în jazzul modern. În ordinea apariţiilor pe piaţă, Glosarul... ar fi trebuit, după cum mărturiseşte autorul în „Cuvînt înainte“, să fie un index de termeni jazzistici (care a fost alăturat) la sfîrşitul tezei de doctorat intitulate Vioara în jazzul modern. Încurajat de colegul său M. Tiberian, raportor al lucrării de doctorat Vioara în jazzul modern, J. B. a publicat Glosarul... ca o carte de sine stătătoare. Autorul obţine referinţe pozitive pentru acest Glosar... de la Florian Lungu în „Prefaţă“ şi de la Johnny Răducanu şi M. Tiberian în „Postfaţă“. Desigur, era necesar un astfel de glosar-dicţionar, poate chiar mai amplu, dar am o singură nedumerire: de ce autorul ne propune scrierea expresiei care desemnează jazzul modern, respectiv be-bop împreună (bebop), cînd toate dicţionarele din lume scriu separat, adică be-bop?! Vioara în jazzul modern, apărută după aproximativ două luni, avînd dimensiuni extinse, şi nu numai din acest punct de vedere, ar necesita un comentariu detaliat. Nu în spaţiul acestei rubrici... Această carte, respectiv lucrarea de doctorat cu acelaşi titlu, are extrem de multe merite, subliniate, de altfel, de toţi recenze