Gabriela ADAMEŞTEANU Opere I. Dimineaţă pierdută Prefaţă de Sanda Cordoş Editura Polirom, Colecţia „Opere“, Iaşi, 2008, 480 p. Gabriela ADAMEŞTEANU Opere II. Gara de Est. Întîlnirea Prefaţă de Paul Cernat Editura Polirom, Colecţia „Opere“, Iaşi, 2008, 640 p. Apariţia, la Polirom, a primelor două volume de Opere ale Gabrielei Adameşteanu, lansate recent la Tîrgul de Carte de la Frankfurt, este un eveniment editorial de o importanţă reală pentru literatura română de astăzi, o literatură pe cale de a ieşi, încet-încet, dintr-un blocaj istoric ce nu i-a permis pînă acum decît să-şi fie sieşi suficientă. Literatura scrisă de români, doar pentru români şi-a epuizat de mult proiectul. Dintr-o gravă inerţie a continuat să se autogenereze multă vreme, în ciuda atîtor semne de degradare şi îmbătrînire, prezente, de-a lungul timpului, în diferite forme. Despre o apariţie-eveniment Nu cred că greşesc dacă afirm că România se află, pentru prima oară, în situaţia de a oferi şi ea ceva Europei. După un secol XIX al încercărilor firave şi (de ce nu?) chiar ridicole în materie de roman, după o perioadă interbelică dominată de diversele tentative de transplantare a unor modele epice dintr-un Occident deja suprasaturat de acestea, după jumătate de veac de beznă ideologică, în care funcţia estetică a fost înlocuită de cea propagandistică, astăzi începem să avem produse literare interesante şi pentru ochiul străinului, pentru cel nefamiliarizat cu situaţia culturală şi socială a ţării noastre. Cititorul din alte spaţii culturale trebuie să resimtă noutatea unei lumi întemeiate pe alte principii, contrare acelora cu care s-a obişnuit prin tradiţie. Aşadar, şansa literaturii române de a interesa, de a avea o identitate în spaţiul european este aceea de a reuşi să propună o cu totul altă perspectivă asupra existenţei umane, să ofere toposuri geografice şi culturale în jurul cărora să