In contextul crizei financiare, angajatorii vor prefera sa-si trimita salariatii la traininguri atent selectionate si care au rezultate concrete si rapide. Foarte cerute, spun specialistii in formare profesionala, vor fi cursurile de vanzari, comunicare, managementul schimbarii, de analiza financiara si de anticipare a falimentului.
Solutia "taiem din bugetul de training pentru a depasi criza", atrag atentia expertii in formare, nu este una eficienta. Cu cat angajatii vor fi mai instruiti, cu atat sansele de a depasi aceasta perioada sunt mai mari. "Cred ca este nevoie in continuare de oameni bine pregatiti, poate acum mai mult ca oricand", subliniaza Octavian Pantis, managing director la TMI Romania.
Criza ar putea avea si efecte benefice: concurenta pe piata furnizorilor de traininguri va fi mai mare, iar managerii, spune Marius Opris, partener al companiei de training Ascendis, se vor indrepta si mai mult catre firmele cu programe solide adaptate realitatilor romanesti.
Piata, prevede si Oana Scarlat, director marketing la Exec-Edu (companie creata de Asebuss), se va restrange la cativa furnizori de formare care se bucura deja de o buna reputatie, in vreme ce firmele mici sau care au clienti dintr-o singura industrie vor fi cele mai afectate. "Competitia se va adanci si mai mult, dar va creste si calitatea programelor", considera Oana Scarlat.
"Elevi" de la mai multe companii
Trainerii opineaza ca numarul solicitarilor nu se va diminua, ci se va putea vorbi, mai degraba, de o reorientare a interesului clientilor. Se va opta pentru formarea acelor persoane pentru care pregatirea este vitala. "Companiile se vor axa pe programe care justifica investitia", spune Alina Negrea, managing partner la A Plus Performance.
Asadar, o persoana-cheie de la vanzari va fi trimisa la specializare alaturi de maximum trei colegi. "Un fu