» Meseria de marinar este una dintre cele mai periculoase din lume.
» Peste o suta de navigatori romani si-au piedut viata in ultimii cinci ani.
» In majoritatea cazurilor, familiile victimelor nu primesc nicio compensatie.
Inainte de 1989, marinarii aveau un statut privilegiat: erau printre putinii romani care puteau calatori in strainatate. Acum, acest avantaj s-a disipat, singurul avantaj ramanand salariul, care este, de obicei, de cateva ori peste media salariului mediu in economie. Meseria de marinar ramane insa, fara indoiala, una dintre cele mai periculoase din lume. Potrivit statisticilor, in perioada 2003- 2008, 102 navigatori romani si-au pierdut viata in timpul voiajelor. Majoritatea familiilor victimelor nu au primit nici un fel de despagubiri.
Potrivit reprezentantului Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) din Romania, Adrian Mihalcioiu, in ultimii trei ani au avut loc circa 300 cazuri de accidente din contracte neacoperite international. In aceste cazuri, multi dintre cei accidentati au fost pacaliti de firmele de asigurari.
Compensatii… pe hartie
Potrivit lui Adrian Mihalcioiu, marinarii care au contracte valabie ITF beneficiaza de o serie de compensatii in cazul accidentelor de munca. Valoarea maxima care poate fi obtinuta ajunge la aproape 140.000 de dolari. Problema este ca, in majoritatea cazurilor, aceste despagubiri se acorda numai pe hartie. Marinarii accidentati sunt nevoiti sa se adreseze unor asiguratori, care sa constate accidentele. Mihalcioiu spune ca, in multe cazuri, desi este clar ca respectiva persoana nu va mai putea munci niciodata pe vas, din cauza ranilor suferite, medicii agreati de companiile de asigurari spun ca este vorba despre boli sau rani mult mai usoare; prin urmare, compensatiile primite sunt mult mai mici.
Mihalcioiu spune ca au fost marinari care au av